Reseberättelse från 5-13 maj 2005. Sidan 1 | Sidan 2 | Textversion (utan miniatyrer)
Klickbara länkar i texten. De flesta bilderna kan öppnas i nytt fönster med ett klick.

En försmak av sommaren på Kreta

Måndagen den 9 maj 2005

Det var varmare på måndagen, så vi gjorde ett försök med stranden, trots att det fläktade rätt bra. Dock skulle det ha blivit alltför bastuliknande att stanna vid polen. Nåväl, vi lämnade playan vid 16-tiden, för att bege oss på en utflykt till Souda.
Souda är en sömning ort, längst in i Soudabukten, och i närheten finns flygplatsen och NATO-basen. Att det var någon slags flygövning gick inte att ta miste på, men på kvällarna var det i alla fall lugnt.

Vi åkte lokalbuss från Chania till Souda och gick till fots några kilometer för att komma till den allierade krigskyrkogården, där 1.500 soldater är begravda. Liksom i Maleme påminns man om krigets vanvett. En bisarr detalj var att kyrkovaktmästarens hund använde det öppna kapellet som urinoar. Skyltar vid ingången påminde om att djur och lekande barn inte fick vistas på kyrkogården, men det gällde tydligen inte den här jycken.

Väl tillbaka i Chania gick vi och strosade lite i gamla stan och hittade en ryggsäck till Paula på Odos Skridlof, som är Chanias lädergata. Enda felet med väskan var att remmarna fästes nere i mitten. Inga problem med detta, eftersom affärsägaren lovade fixa den detaljen tills torsdagen, vilket också gjordes till belåtenhet.

Tack vare vår Chaniaguide från Kalimera.nu hittade vi en mysig taverna vid namn Kalderimi, längs med Odos Theotokopoulou. Vyn ner mot gränden Agelou sägs vara den mest fotograferade korsningen i Chania och som synes sällade vi oss till plåtarskaran, i samband med att vi åt en god middag på tavernan.
Innan vi hamnade på Kalderimi, hade vi faktiskt upptäckt den gamla synagogan, som fanns omnämnd i Kalimeras guide som en sevärdhet författaren inte hade lyckats finna. Om man går Odos Kondilaki upp från hamnen, så finns det en gränd till höger - alldeles efter en affär med namnet "Kiwi", och skylten på fotografiet visar vägen. Notera gärna skylten som hänger bedvid, som gör reklam för en taverna med namnet "Synagogi".
Chanias judar deporterades i juni 1944 och skickades tillsammans med ett antal grekiska och italienska krigsfångar med fartyget Tanais mot det grekiska fastlandet. Tragiskt nog blev skeppet torpederat av en brittisk ubåt och sjönk inom 15 minuter.
Den numera renoverade synagogan tjänstgör som ett vittnesbörd om den urgamla judiska traditionen på Kreta, men är även ett centrum för förståelse mellan olika religioner. Man skulle bl.a. ha ett föredrag om hinduism i veckan.

Den allierade krigskyrkogården i Souda

En av flera namnlösa gravstenar

Utblick mot Soudabukten

Souda kyrka
Vad är det som hänger i snöret?

Odos Kondilaki

Skylt till synagogan från Odos Kondilaki

Synagogan

Utsikt från Taverna Kalderimi

Tisdagen den 10 maj 2005

Nu började kvicksilvret leta sig upp mot samma nivåer som när vi anlände till Kreta och tisdagen var en slappardag i solen, där vi också avnjöt färska jordgubbar som vi köpt vid stranden.

Vi gjorde vårt andra besök i Agia Marina och tavernan Nymfi, där vi åt välsmakande köttfärsbiffar med bakad potatis.

Hockeymatchen mellan Sverige och Lettland blev en enkel historia och vid ställningen 5-0 till Sverige var det dags att dra sig tillbaks till hotellet.

Lunch på balkongen

En törstsläckare i Grekland

Onsdagen den 11 maj 2005

Onsdagen var ännu en vacker sommardag, och nu började det kännas att resan sjöng på sista versen. Mot slutet av en charterresa början man lära känna folk lite bättre och samtalen mellan solstolarna blir mer frekventa än under veckans början.
På eftermiddagen kände vi brandrök och en rökpelare steg mot skyn. Det sprakade ordentligt och brandbilars tjutande sirener blandades med den grekiska bouzoukimusiken från strandserveringens högtalare.
Vi kunde konstatera att det var ett fält som brunnit ner, men att man lyckats hindra branden från att sprida sig.

På vägen upp mot gamla Platanias finns det många restauranger som skryter om panoramautsikt, och vi valde en av dessa - Almiras, där vi åt var sin pizza och en flaska Kritikos. Vi hade tröttnat på "husets röda", som ofta var någon gulaktig smörja. Det lönar sig att lägga på några euro och få ett gott vin till maten.

Nerbrunnet fält

Utsikt från Almiras

Torsdagen den 12 maj 2005

Detta var sista dagen på hotellet, som vi fått lite till skänks, eftersom flera av de andra gästerna lämnade hotellet redan under förmiddagen. Vår transferbuss skulle hämta oss först kl. 00.10.
Vi checkade ut på förmiddagen och tog en buss in till Chania, där vi hämtade Paulas ryggsäck och köpte t-shirts inne i Saluhallen.
Tanken var att göra ett besök i krigsmuséet, men det var tyvärr stängt för ombyggnation. Istället gick vi in i den närbelägna stadsparken, där vi stötte på några kri-kri-getter, som lever vilt bl.a. på Thodorou.

Efter några ostomeletter på ett fik vid torget framför katedralen Trimartyri, tog vi klivet över paradgatan Halidon, där vi besökte den katolska kyrkan.
Eftermiddagen tillbringade vi på stranden. Något annat var inte att tänka på eftersom termometern visade 32 grader.

Kvällsmaten intog vi på Drosia, där kyparen var spexig och vänlig som vanligt. Drosia får nog vårt högsta betyg, tätt följt av Nymfi i Agia Marina.

Stängt museum

Kri-kri-get, som tar det lugnt i stadsparken

Katolska kyrkan i Chania

Den helige Fransiscus luktar på blommorna

Rosa kyrka

Fredagen den 13 maj 2005

Innan bussen avgick från Platanias så hann vi kolla Sveriges kvartsfinal mot Schweiz. Det var en smula splittrande, eftersom man samtidigt visade Finlands match mot Ryssland på den andra storbilds-TV:n. Till slut vann Sverige, om dock med nöd och näppe, medan finnarna blev utslagna efter straffar.

Det var en sömnig hemresa, där vi lyfte kl. 02.55 grekisk tid, för att landa på Sturup 05.20 svensk tid. Den ende som höll låda var Jan, som tycks ha en outtröttlig förmåga att prata hela dygnet, vilket bl.a. visade sig när han fick sin saftiga telefonräkning från hotellet.

Vi återvänder gärna till Platanias, särskilt före eller efter högsäsongen. Man har all bekvämlighet man behöver och närheten till staden. Kretensarna är vänliga i affärer och på hotell.

Nu är det bara att hoppas att sommaren kommer till Sverige också, så att man kan underhålla solbrännan man fick under dessa härliga dagar på det soliga Kreta.

Sassersson sammanfattar
Resmål Hotell Väder Utflykter Bad Charter Snitt
5 5 4 4 3 1 3,7

---

Skriv gärna en kommentar i vår gästbok

Våra tidigare resor till den grekiska övärlden i korthet