Reseberättelse från 3-12 augusti 2005. Sidan 1 | Sidan 2 | Textversion (utan miniatyrer)
Klickbara länkar i texten. De flesta bilderna kan öppnas i nytt fönster med ett klick.

Familjesemester på Naxos

Onsdagen den 3 augusti 2005

I maj var Paula och Patrik på en tidig semestervecka i Platanias på Kreta. Rätt snart efter hemkomsten började tanken mogna på att även barnen skulle få glädjen av att besöka Hellas detta år. Många på Kalimeras forum vittnade om hur fint Naxos var och när vi dessutom hittade hyfsat billiga flygbiljetter (9.500 kr Kastrup-Aten t.o.r.) och ett trevligt hotell på nätet, så var saken biff.

Till skillnad från Kreta så gick andra världskriget tämligen obemärkt förbi Naxos, så den här gången blev det inga militärhistoriska exkursioner, vilket större delen av familjen bara var glada för. Den italienska ockupation som trots allt pågick under kriget, hade nu istället förbytts i en fredlig invasion av semestrande italienare. Förmodligen spelade det oroliga läget i Turkiet och Egypten in för att Grekland just i år skulle få ovanligt många besökare.
Detta skulle vi bli varse när vi kom fram till Piraeus. Blue Star Naxos var fullpackad sedan länge, och det fanns bara förstaklassbiljetter på senare alternativ. Efter en hel del trixande lyckades vi dock hitta biljetter med en annan Blue Starbåt till Paros, där vi fick vänta i tre timmar i väntan på Express Apollon, som tog oss sista skuttet till Naxos.

Under båtresan blev det en hel del sudoku som tidsfördriv, vilket bl.a. intresserade en grekisk medresenär, som tyckte detta verkade spännande. Vi får väl se om han lyckas lansera den japanska sudokun i Grekland?
En sak man blev varse var också att folk i Grekland - infödingar såväl som turister - röker precis överallt och precis hela tiden. T.o.m. vid bord med tydligt överkorsade cigaretter satt folk och bolmade. Inne i en färja blir luften rätt snabbt inrökt, så det var skönt att på morgonkvisten kl. 05.30 äntligen komma fram till målet för resan - Naxos, och få andas frisk cykladisk luft i lungorna!
Vår mycket vänliga och hjälpsamma värdinna Katerina på Hotel Argo hälsade oss välkomna och visade oss vår fina lägenhet, som vi inom några röda sekunder hade intagit för att bums störta i säng.

Avresa från Ystads station 06.03

Kvällsmat på en ngt. sjabbig taverna i Piraeus

Agia Triada i Piraeus

Äntligen på väg ut i arkipelagen

Nattligt besök på Paros

Vårt hotell

Torsdagen den 4 augusti 2005

Vi tog en ordentlig sovmorgon och fick tack vare Katerina rådet att handla på den stora affären invid vägen mot Ag. Prokopios. De hade väldigt bra sortiment med normala priser för en svensk plånbok. Tsatsikin var ljuvlig och vi glufsade i oss en stor burk om dagen!
Det blev alltså "brunch" denna första dag, men väl ute vid stranden blev vi glatt överraskade av den fina stranden med sin långgrunda vik. Helt enkelt en jättestor barnvänlig bassäng!
Vi lyckades utröna att solstolar med blå parasoll kostade 7 euro, medan de vita med gröna solsängar var en peng billigare. Kombinationen grönvitt tilltalade dessutom våra grönvita röglehjärtan.

På aftonen tog vi en promenad bland det myckna folkvimlet längs hamnpromenaden. Efter en vandring upp till Kastro, som är en gammal stadsdel som anlades av venetianarna, var det hög tid att hitta en taverna. Vi landade vid en av turistfällorna på strandpromenaden. Man serverade pyttesmå souvlaki och hade stressade kypare som verkade mer intresserade av sina digitala menyinknappningsdosor än av sina gäster. En annan sak vi kunde notera var att det förkom många bordstiggare och krimskramsförsäljare. En storgråtande kvinna förde runt sin blinde man runt borden och tiggde pengar, medan sonen gick runt med en hatt. Tidigare har vi enbart upplevt blomsterförsäljare vid borden, så detta var ett nytt fenomen för oss.
Väl tillbaks i lägenheten somnade vi som stockar, eftersom vi fortfarande inte kommit ikapp sömnbehovet sedan resdygnet.

Vår favoritstrand Ag. Georgios!

Barnen njuter i fulla drag

Uppe i Kastro på kvällskvisten

Fredagen den 5 augusti 2005

Efter ännu en lååång sovmorgon blev det en fin dag med sol vid stranden. På affären inköptes en flaska Kitron. Denna inhemska dryck måste ju testas och vi chansade på den gröna varianten. Det finns två kitronproducenter, varav Vallindras sägs vara bäst. Dock hade Promponas snyggast flaska och efter tisdagens provsmakning hos Vallindras i Chalki måste sägas att en ovan provsmakare inte märker någon skillnad. Tabellen som följer visar kur det funkar med de olika färgerna, som indikerar olika sötma och alkoholhalt.
Kitronen tillverkas inte av frukter utan av blad, och påminner i smaken lite om citronmeliss.

Kitronvarianter
(Chalki)
40% 33% 30%
Sötma Halvsöt Söt Mycket söt

På kvällen käkade vi hos Maro's, som ligger strax nedanför torget, på befriande avstånd från den stökiga hamnpromenaden. Tyvärr fick Samuel magknip och var tvungen att lämna tavernan i förtid. Det var en fin gest att Maro's inte tog betalt för hans oätna kyckling, och servitören var en glad och trevlig typ, så Maro's var oändligt mycket bättre än gårdagens turistfälla.

Lite kitron på väg att drickas

Vacker kvällshimmel

Lördagen den 6 augusti 2005

Vadfalls? Moln på himlen? På stranden var det molnigt och småblåsigt. Vi hade sett på TV-nyheterna att det var oväder i Thessaloniki under fredagen, och tydligen hade detta börjat närma sig den grekiska övärlden. Det sprack aldrig upp, utan istället fick vi uppleva ett rejält åskoväder med störtregn på eftermiddagen!
Vi kunde dock sitta inne och kolla på VM, som just hade startat. Dock blev vi besvikna även på detta, eftersom Carolina Klüft floppade(!) rejält i höjdhoppet. Vad vi inte förstod på de grekiska kommentatorerna var att hon hade stukat foten på träning, och därför inte kunde komma upp i normala höjder.

Det fick bli en hel del tidfördriv med sudoku och korsord på kvällen istället för att gå ut i regnet. Nästa dag kunde ju bara bli bättre vädermässigt!

Carro var i farten
Fotnot:
Bild från Växjös firande av Carros OS-guld i Aten för ett år sedan

Söndagen den 7 augusti 2005

Vi fick mycket bättre väder på söndagen, även om en del moln fortfarande dröjde sig kvar på himlen. Dessutom visade det sig att Carro kommit tillbaka ordentligt i sjukampen och att den avslutande sträckan 800 m skulle avgöra det hela. Först såg hon ut att vara slagen, men med en fenomenal spurt knäckte hon fransyskan Barber. Guld till Sverige alltså, vilket vi firade på restaurang Platia vid torget.
Platia hade sina menyer på svenska och kyparen var en spexare, som visade sitt "Mythostrick", nämligen att med en hand dra ölglaset mot sig med hjälp av flaskhalsen, så att ölen rann ner i glaset längs kanten utan att skum bildades!
Patriks egna försök att kopiera bravaden i lägenheten slutade dock med en snabb räd med wettextrasan.

Enda nackdelen med Platia var oväsendet och avgaserna från alla vespor och småbilar. Det blir en veritabel överdos av tvåhjuliga fordon när man sammanför tusentals motorgalna italienare med dito greker. Till detta kan man lägga tobaksröken, som man inte slipper undan på restaurangerna oavsett var man sätter sig. Hurra för att Sverige har infört rökförbud!