Reseberättelse från 3-12 augusti 2005. Sidan 1 | Sidan 2 | Textversion (utan miniatyrer)
Klickbara länkar i texten. De flesta bilderna kan öppnas i nytt fönster med ett klick.

Familjesemester på Naxos

Måndagen den 8 augusti 2005

Det envisa lågtrycket hade inte släppt sitt grepp och även om det inte regnade så var det blåsigt och molnigt på måndagen. Vi trotsade dock detta och ju längre dagen gick desto mer skingrades molnen.
Vi bestämde oss för att boka en bussrundtur under tisdagen, och på vägen upp till resebyrån hittade vi några tavernor som hade barnmeny. Vi valde en av dessa - Poseidon - till vår kvällsrestaurang, vilket visade sig vara ett bra val. Maten var god och vi fick ett stort fruktfat till efterrätt.

Barnmenyer fanns här

Tisdagen den 9 augusti 2005

Dags för en heldag i buss!
Detta var förmodligen den varmaste dagen under vår vistelse på Naxos, men bussen hade AC och det blev såklart bättre utsikt och möjlighet till att fotografera med bra väderförhållanden.
Guiden var en riktig Closeau-kopia. Hans besynnerliga brutna engelska var rätt svår att förstå, men som tur var hade vi fått en engelsk sammanfattning i handen. Med på bussen fanns en stor grupp franska ungdomar. När vi skulle åka från Chalki så trodde guiden att två av dessa saknades och började säga till fransoserna att leta rätt på sina vänner.
Rätt snart visade det sig dock att det var några greker som missat tiden, och guidens urskuldande kommentar var obetalbar:
- Oh, sorriii, they are greece people...

I Chalki, som är Naxos före detta huvudstad, finns bl.a. Vallindras kitrondestilleri, där man använder samma cisterner som under 1800-talet för sin produktion.

Därefter åkte bussen upp mot Moni och den urgamla kyrkan Panagia Drosiani, äldst på hela Balkan. Troligen uppfördes den runt år 500 och man kunde bl.a. notera att kyrkan saknade ikonostas men hade tre absider och dessutom tre sidogångar med var sina tre absider. Kristusmålningen i taket var dessutom magnifik.

Vi stannade i Apirathos för att göra besök på det arkeologiska muséet, men man måste nog vara inbiten fornminnesexpert för att uppskatta de små stenbitarna i montrarna. Däremot var stenläggningen på gatan väldigt fin att gå på.
På tal om sten, så bryter man smaragd i trakten och vi fick se på råmaterialet till smaragd. Nuförtiden vill inte ungdomarna jobba med smaragdbrytning och därför avfolkas trakten runt Koronos i snabb takt.

Sista stoppet på rundturen var i den nordöstra byn Apollonas, där man hittar öns största kouros. Statyn var tänkt som en hyllning till vinguden Dionysos, men under stenhuggningen gjordes ett misstag så att den stackars kourosen fick halsen avskuren. Förmodligen kastades den olycklige stenhuggaren ut i Egeiska havet när de andra insett att allt slit med stenbumlingen varit förgäves.
I Apollonas var det stekhett, men vi tog ett bord på taverna Venetiko. Tavernan hade inte bemanning för att klara av turistanstormningen och de missade flera delar av vår beställning. Bl.a. trodde de att vi bara var fyra personer, och kyparen blev skitsur när vi upplyste honom om att en person inte fått någon mat alls. Det tog en evighet innan vi kunde betala och därefter gå den branta stigningen upp till bussen.

Damalas krukmakeri

Vallindras kitrondestilleri i Chalki

Provsmakning ingick

Ett av många venetianska fästningar (Chalki)

Åsnan kånkar hem den tappade lasten

Panagia Drosiani från 500-700-talet

Enorm kristusmålning i taket

Venetianskt torn i Apirathos

Kourosen vid Apollonas

Den skadade halsen syns tydligt

Vy över Apollonas

Hemma i Chora väntade Portaran troget

Onsdagen den 10 augusti 2005

Sista heldagen på Naxos blev i blåstens tecken, vilket roade barnen, som storm(!)trivdes i de höga vågorna. Vi hade tänkt kolla in de andra stränderna längs sydvästkusten, men barnen ville stanna på Georgiosstranden och med tanke på det ostadiga vädret kunde det vara bra att ha nära till lägenheten om man ville avbryta strandvistelsen i förtid och gå ut på stan istället.

På själva stranden fanns Yialos taverna, som var den klart bästa restaurangen vi besökte. Det var också enda stället där vi serverades kitron "on the house".

Bästa tavernan under veckan

Torsdagen den 11 augusti 2005

Sedan vi packat färdigt och sagt adjö till Katerina fick vi skjuts ner till hamnen. Argo var hjälpsamma på alla sätt, och vi kommer säkert att vilja bo på samma hotell nästa gång vi kommer till Naxos.

Vi hade för säkerhets skull köpt båtbiljetter redan i Paros för en vecka sedan, och det var nog tur eftersom allt var fullbokat. Redan då fanns det t.ex. inte några biljetter till Blue Star Naxos, så det fick bli Express Apollon istället. "Express" är nog en liten överdrift eftersom båten tog 7 timmar på sig att åka från Naxos till Piraeus, och dessutom var 1,5 timme försenad.
Kön till båtens servering var otroligt seg, men å andra sidan hade man ju inte så mycket annat vettigt att syssla med under resans gång. Båten klarade dessutom den hårda vinden mycket bra och ingen blev sjösjuk.

Vi hade bokat rum hos Skandinaviska kyrkan i Piraeus och tack vare att kvinnan som jobbar där kunde stanna kvar en halvtimme efter stängning, lyckades vi inkvartera oss lyckligt och väl. Kyrkan ligger i stadsdelen Piraikli, som är en förhållandevis lugn del av Piraeus. Där åt vi också en mycket sen måltid på en taverna, innan vi svettades genom natten.
Om det var blåsigt på Naxos så var det desto lugnare och mer kvavt på fastlandet. Fortfarande på natten var det 34 grader varmt, och vi var bortskämda med Argo's fina service med AC på rummet.
Hur som helst bodde vi bra denna sista natt och det är bra att SKUT finns som en utpost för ungdomar och andra som kommit på villovägar ute i stora världen. Tyvärr hann vi inte besöka kyrkan och dess personal ordentligt, eftersom vi kom så sent och åkte före öppningsdags.

Mycket folk och packningar

En sista titt upp mot Kastro

Bläckfisk på tork

Fredagen den 12 augusti 2005

Det gick perfekt att ta buss från Afrodites vik till hamnen i Piraeus, där vi bytte till expressbuss mot flygplatsen.
Flyget var något försenat p.g.a. att de råkat spilla bränsle på vingen, men vi hann gott och väl med sista tåget mot Simrishamn, där vi var framme runt kl. 21.00.

Vi återvänder säkert till Naxos någon gång. Det finns mycket kvar att se och förmodligen väljer vi i så fall att undvika den absoluta högsäsongen. En annan lärdom är att ha bokat båtbiljett i förväg, så att man inte hamnar en massa timmar i onödan i hamnen i Piraeus. Jobbigare ställe att vistas på får man nog leta efter.
Sen kan vi såklart också hoppas på att vi nästa gång undviker lågtryck, men å andra sidan blev ingen av oss sönderbränd av solen. Nu har vi laddat batterierna för en lång höst och vinter i kalla nord!

Vy mot den livliga hamnen i Piraeus

Kapell och kors vid Afrodites vik i Piraikli

Sassersson sammanfattar
Resmål Hotell Väder Utflykter Bad Charter Snitt
5 5 3 4 5 X 4,4

---

Skriv gärna en kommentar i vår gästbok