Reseberättelse från 22-29 juni 2006. Berättat av Patrik.
Bilderna kan öppnas i nytt fönster med ett klick. Se även reseberättelsen från i maj-05.
Övriga reseberättelser.

Midsommar på Kreta -06

Torsdagen den 22 juni 2006

Den som vill läsa en utförlig beskrivning av Kretas alla fornlämningar och outforskade idylliska avkrokar kan sluta läsa redan nu. Vår resa handlade uteslutande om sol, bad, god mat och avkoppling.
För att ta det från början så var det hektiskt in i det sista innan vi skulle åka och när vi väl kom fram till Sturup var alla rätt trötta. Flygresan avlöpte "planenligt" med min gamle klasskompis lillebror som styrman. Eftersom jag och Paula var i Platanias så sent som förra året kände vi väl till trakten. Den här gången hade vi dock valt en annan plats längs Chaniakusten: Kalamaki (6 km från Chania), som är en liten badvik fjärran från hålligånget på de större orterna. Visserligen är nackdelen att man inte har så stort utbud av tavernor och att ungarna bara har en souvernirshop att fynda i, men å andra sidan befolkas en sådan plats av turister med samma avsikter som vi själva, nämligen att få ett avbrott från terminernas stress.
Därför var Vigla apartments ett ypperligt val. På transferbussen sa man att en minibuss skulle hämta oss nere vid stora vägen, eftersom bussen inte kunde köra den mycket branta lilla vägen upp till Vigla. Vi såg ingen minibuss. Däremot en dam med en liten vit bil som viftade och sa på svenska att vi skulle stuva in bagaget i hennes bil! Detta var vårt första möte med Anita, som tillsammans med Jacob skötte hela hotellet på egen hand: Passning av reception, transport av väskor, städning, servering av mat vid poolen och ändå ständigt på glatt humör.
Vi fick rum nummer 13 - en underbar, rymlig tvårummare med två balkonger med hisnande utsikt över Medelhavet! Tyvärr blev resan och mötet med den tropiska värmen (36 grader) lite för mycket för Samuel, som fick tillbringa kvällen tillsammans med Paula på rummet, under luftkonditioneringens svalkande strömmar.
Jag, Ola och Julia fick därför på egen hand leta rätt på en taverna. Från Hotell Akastis restaurang hade vi perfekt "uppsikt" mot vårt ljust rödbruna hotell. (Det är våra handdukar som hänger på tork på ena bilden)

Trött familj på Sturup Vårt hotell
Utsikt från Akasti
Citroner kan... ...vara väldigt sura!

Fredagen den 23 juni 2006

Efter en lång, härlig sovmorgon var det dags för att inta poolen på Vigla. Vi trivdes så pass bra där att vi inte kände någon större stress att ta oss ner till havet. Dessutom kändes det skönt att slippa korsa den enormt trafikerade huvudvägen. Att ta sig över till sjösidan innebar ständigt en nära-dödenupplevelse.
Det fanns faktiskt ett varningsmärke för korsande gångtrafik, men skylten var alldeles dold i ett buskage och eventuella markeringar i vägbanan hade för längesen slitits bort.
Nu var det faktiskt midsommarafton och ett tag hade vi tänkt åka till "Kaffestugan" i Stalos, där man skulle servera svensk midsommarmat. Dock fastnade vi för alternativet att ta oss till Agia Marina och besöka restaurang Nymfi, som vi även kom att gilla vid vårt förra besök i trakten. Svenskan Ann-Sofi är förlovad med Gregoris, en av bröderna som driver Nymfi. Förutom souvlaki och stifado finns även rätter som köttbullar och pyttipanna på menyn. Desutom kan man välja potatisgratäng som tillbehör. Nymfi var veckans mest positiva upplevelse i matväg. Hade vi bott närmre Agia Marina hade vi säkert besökt Nymfi oftare. En märklig detalj var att det kostade familjen 15 euro att åka buss t.o.r. till Agia Marina, medan det bara kostade 6,30 euro att åka fram och tillbaka till Chania, som var en dubbelt så lång sträcka.
Den röda pilen i bilden visar det närmaste vi kom våra krigshistoriska exkursioner från förra Chaniabesöket, nämligen en gammal tysk vattendunk från 1942, som fanns som utsmyckning inne på Nymfi.

Fin utsikt från lägenheten Öppet poolområde
Nymfi i Agia Marina Ann-Sofi på Nymfi

Lördagen den 24 juni 2006

Midsommardagen blev ännu en härlig soldag. Temperaturen var snäppet högre än när vi anlände, men sköna fläktar gjorde klimatet riktigt skönt. Sett över hela veckan hade vi väldigt bra väder; inte ett moln på himlen och temperatur mellan 30 och 35 grader.
Lunchen intog vi under veckan som regel i vår lägenhet. Vis av tidigare besök i den grekiska övärlden visste vi att bacon är en riktig lyxprodukt, som kan kosta flera euro. Vi hade därför packat en liten kylväska full med hederlig svensk bacon från Scan.
Eftermiddagssnacket vid poolkanten handlade såklart om Sveriges match i åttondelsfinalen i fotbolls-VM, där de gulblåa skulle ställas mot värdlandet Tyskland.
Jag, Julia och Samuel bänkade oss på första parkett framför storbilds-TVn på strandrestaurangen Kalamaki. En halvlek senare hade vi fått nog och återgick till lägenheten, där vi bl.a. fick se Henke bomma en straff.
En sak vi hade svårt att smälta var att den brasilianske domaren hade hånflinat mot Teddy Lucic när denne blev utvisad. (länk)
Vi tröstade oss dock med en god middag på Akasti innan det var dags att återgå till lägenheten och slötitta på kvällens andra fotbollsmatch mellan Argentina och Mexiko.

Två svenska fans Tyskland slog Sverige
Akasti besöks igen

Söndagen den 25 juni 2006

Söndagen liknade övriga dagar vid poolen, frånsett att det var bytardag och att vi fick lära känna några nya hotellgäster.
Kvällens måltid intog vi på en av strandrestaurangerna i Kalamaki. Vi nobbade Taverna Kalamaki, eftersom några av våra "poolkompisar" hade blivit magsjuka av deras moussaka kvällen före. Vi intog därför Salamander, vilket inte visade sig vara någon hit. Kyparna var så jäktade att de sprang mellan köket och borden och i princip slängde fram tallrikarna.
För att fortsätta klagolåten så serverade man snustorrt bröd, tog hög kuvertavgift, serverade äcklig raki "on the house" och därtill något som liknade toscarutor, men som smakade mjukplast, efter maten.
Förmodligen överlever restaurangen tack vare närheten till stranden.
Under måltiden såg vi hur en av alla de luggslitna, lösdrivande, grekiska hundarna lättade på trycket i en sandborg. Inte blev aptiten bättre när vi såg att några barn strax därefter började leka i nyss nämnda sandborg.
Dagen avslutades som sig bör med VM-fotboll på rummet.

På Salamander i Kalamaki Kvällsfotboll

Måndagen den 26 juni 2006

På måndagen var det dags för stadsbesök i Chania. Den blåa lokalbussen tog oss in till 1866-torget. Inledningsvis lyckades vi på fem minuter kolla fyra av Chanias religiösa epoker.
Först tittade vi i i den ortodoxa treenighetskyrkan och därefter den rosafärgade katolska kyrkan, där det pågick en mässa. Väl nere i hamnen såg vi moskéen, som numera tjänar som turistbyrå, och slutligen hittade vi synagogan vid Odos Kondilaki.
Samuel shoppade ett fotbollsställ med namnen Eto's namn på ryggen innan det var dags för matintag.
Stadsvandringen avslutade vi nämligen på Taverna Kalderimi, som vi mindes som en lugn och stillsam taverna i en lugn del av Chania.
Kanske berodde det på att vi den här gången inte var ett ensamt par utan en barnfamilj, men besöket var inte lika positivt som förra gången.
Först fick vi byta bord p.g.a. ett stort gäng kedjerökande ungdomar. Därefter blev det missförstånd med drycken till barnen och slutligen blev det ingen vattenmelon eller ouzo i samband med notan, vilket de facto serverades till det nikotinälskande ungdomsgänget.
Väl tillbaka på torget i väntan på bussen hittade vi en större familj kackerlackor som mumsade på några slängda cigarettfimpar. (se bild)
Därför trodde jag att jag såg i syne när jag senare på natten skulle besöka toaletten i vår lägenhet: En rödskimrande kompis ville vänslas med min högra stortå! Kärleken var dock inte besvarad utan slutade med ett plötsligt dödsfall under min badsko.
Som tur var slapp vi ytterliga konfrontationer med några kackerlackor.

Ortodoxa kyrkan i Chania Hamnen i Chania De tar det med ro
Taverna Kalderimi Kackerlackor älskar rökare (och stortår)

Tisdagen den 27 juni 2006

På tisdagen drog jag och barnen ner till stranden och dess häftiga vågsvall. Kanske var det den häftiga upplevelsen som gjorde att Ola glömde sina glasögon på en solstol.
När detta upptäcktes någon timme senare var det för sent. En pojke hade enligt servitrisen påstått att glasögonen tillhörde hans syster och detta var det sista spåret vi lyckades finna. Vid återvändandet till Sverige var det därför dags för ett akut besök hos optikern.
Kvällsmaten käkade vi intill huvudvägen i Kalamaki. Frånsett det myckna trafikbullret var köttet gott grillat och vi fick se Göran Persson på storbildsteven. Det pågick nämligen ett stadsbesök i Stockholm av den grekiske premiärministern. Ännu en VM-match kollades på rummet innan det var godnatt.

Onsdagen den 28 juni 2006

Näst sista dagen innebar att vi försökte utnyttja vår härliga tid på Vigla så mycket som möjligt. Vi åt Anitas goda mat till lunch och hade några trevliga snack med övriga gäster på hotellet: Vår norske granne från Tromsö, den fotbollstokiga familjen från Halmstad och den danska mamman med sin son.
Sent på nattkvisten blev det också en sammanfattning av veckan som gått tillsammans med några hotellkompisar över en liten whiskeypinne.

Lunch vid poolen Gameboy

Torsdagen den 29 juni 2006

Vi checkade ut klockan 12 och tillbringade därför eftermiddagen vid poolkanten. I vår gamla lägenhet flyttade det in en familj från Ljungby.
Vid tiosnåret på kvällen sa vi adjö till Anita och Jacob och hoppade på transferbussen till flygplatsen.
Chanias flygplats är en rätt liten variant och därför fick vi ställa upp oss i snygga köer utanför terminalen innan det var dags att genomgå alla incheckningsprocedurer. 04.30 svensk tid var vi hemma efter en lång och avkopplande semestervecka på Kreta!

Några korta randanmärkningar:
Fritidsresor verkade ha tagit till sig av kritiken mot att bara Blue-Starhotellens gäster inbjöds till välkomstmöte. Nu var alla välkomna och guiden var vänlig och käck!
Ligger det verkligen någon sanning i påståendet att passagerna inte får använda sina egna hörlurar i planet, eftersom detta kan slå ut högtalarsystemet? Är det inte i sjäva verket rent svammel för att de vill sälja sina egna hörlurar? Rimligen borde det på sin höjd vara så att ett "felaktigt ohmtal", d.v.s. fel resistans, skulle kunna skapa distortion eller i värsta fall skada de egna hörlurarna. Min klasskompis som är SAS-pilot trodde på det sistnämnda när jag frågade honom. Vad tror du? Rösta i gallupen nedan!

Lek med vattenslang Redo att bära OS-facklan?
Anita och Jacob Hotellets laståsna

Omröstning

Kokhett +100°C Varmt +35°C Ljummet +/-0°C Kyligt -25°C Köldrekord -273°C
Vigla Vädret Fritidsresor Torrt bröd och kuvertavgift Djurlivet
Ett mycket trevligt hotell med magnifik utsikt och utomordentlig personal. Helt perfekt temperatur för sol och bad. Mycket trevligare bemötande än förra resan till Chaniakusten.
Dock hade vi inte någon kontakt med dem under veckans gång.
Priserna var för höga för att fundera på någon av deras utflykter.
Bättre att höja priset öppet än att ställa fram torrt bröd och ta 1 euro per person i kuvertavgift. Lösdrivande hundar, bisamråttor runt sopkärlen och kackerlackor är något man helst vill vara utan.

Skriv gärna en kommentar i vår gästbok