Reseberättelse från 3-11 juli 2010
Bilderna kan öppnas i nytt fönster med ett klick.
Övriga reseberättelser.

Grekisk flagga 20 års bröllopsresa till Karpathos

Nu skall inte rubriken uppfattas som att vi befunnit oss 20 år på Karpathos.
Vi åkte dit för att fira 20-årsjubiléet av vårt bröllop, som ägde rum den 7 juli 1990 i Bureå, Västerbotten. Vårt 10-årsjubileum firades någon vecka efter bröllopsdagen genom en resa till Rethymnon på Kreta och den här gången blev det också Grekland.

Karpathos är en klippö som ligger mellan Kreta och Rhodos. Den benämns ofta "vindarnas ö", vilket vi kan instämma i. Dessutom var det ovanligt låg temperatur för säsongen (26-29 grader), vilket gjorde att vindarna kändes svalkande på gränsen till kalla.
En påtaglig känsla var att vindarna tog i som värst efter solens nedgång. Efter första nattens slamrande fönsterluckor såg vi till att förankra dessa väl innan vi gick till sängs.

Lördagen den 3 juli tog vi oss från sommarnästet på Österlen till Köpenhamn. Flyget skulle avgå redan kl 06.30 på söndagsmorgonen så därför slog vi till på stort och bokade in oss en natt på Hilton i Kastrup. Några hundringar dyrare, men å andra sidan skönt att kunna rulla direkt bort till incheckningsdisken med sina resväskor på morgonkvisten.
Tågresan till Kastrup sammanföll med Tysklands kvartsfinal mot Argentina, men vi hann se andra halvlek på vår 50-tummare på hotellrummet. På tal om hotell-TV så kunde vi konstatera en avsevärd skillnad mot hotellrummet på Karpathos. Den lilla 14-tummaren satt fastskruvad högt uppe på väggen och kändes mer som en bevakningskamera än en TV. Veckans semifinaler i fotbolls-VM avnjöt vi därför i hotellets bar, tillsammans med övriga svenska hotellgäster.

Efter en rätt lugn flygresa till Karpathos höll vi på att blåsa bort redan när vi äntrade den grekiska marken. Transferbussen tog bara en kvart, men så var det också en hisnande upplevelse att åka på serpentinvägarna upp från flygplatsen och ner till Amoopi. som var vår boplats under semesterveckan.
Vi bodde på Aegean Village, en alltigenom trevlig bekantskap.
I lobbyn tog husfrun Zoe emot oss med apelsinjuice och kransskopor (se bild) och vi utrustades med fjärrkontroll till AC och TV samt safetybox. Dessa detaljer, liksom trådlöst internet i lobbyn, ingick i priset.

Hotellet hade en egen pytteliten minimarket men någon riktig livsmedelsaffär fanns inte i Amoopi. Sådana inrättningar hittade man inne i Karpathos stad, eller som den heter "Pigadia".
Vi tog lokalbussen till Pigadia en eftermiddag för att strosa och försöka hitta en mysig taverna där vi kunde avnjuta kvällsmåltiden. Kanske var det en kombination av att det var den varmaste dagen under veckan, den skraltiga gamla bussen, inga kul affärer för shopping och en inkastare som envisades med att fråga: "Where are you from, mister?" som öppningsfras, som gjorde att vårt möte med Pigadia inte blev trivsamt.
Vi shoppade i en av livsmedelsaffärerna och tog nästa buss tillbaka till Amoopi. Vilken skön skillnad att återkomma till lugnet (frånsett vindarna) och äta middag på Taverna Four Seasons, en trivsam restaurang med takterrass, som låg några hundra meter längs den branta vägen upp från vårt hotell Aegean Village. På en av bilderna kan man se undertecknad skära upp Four Seasons runda brödstycke, som smakade utsökt gott. Nybakt och med vitlök på ovansidan.
En sak vi lärt oss under alla våra resor till Hellas är att man skall satsa på restauranger med många gäster. Därför nobbade vi t.ex. grannrestaurangen "Maria's", som bara hade en och annan strögäst.

På fredagen deltog vi i utflykten "Ostkustens tre pärlor", en resa med en utrangerad gammal fiskebåt till tre stränder norr om Pigadia. Det skall direkt sägas att personer med minsta anlag för sjösjuka inte skall delta i denna utflykt. Jag har nog inte rullat fram och tillbaka lika häftigt sedan jag låg i vaggan för 43 år sedan. Det var dessutom en extra blåsig dag, där molnen tornade upp sig i himlen.
Som tur var sprack det upp framemot lunchtid.
Första strandbesöket innefattade inte landstigning utan var ett dopp från båten och uppklättring medelst stege. Vattnet var klart och vackert turkost, som synes på bilden.
Huvudattraktionen var stranden Apella, som var fin och badvänlig. Här stannade vi ett antal timmar och åt en enkel måltid som båtskepparen med medhjälpare serverade.

Maten på vårt eget hotell förtjänar att omnämnas. Kocken kom från Sverige och tillbringade hela sommarsäsongen på Karpathos för att sedan ta det lugnt hemma under vintermånaderna. Det märktes att han hade gedigen skandinavisk kockutbildning, vilket blev en god sammansmältning med de medelhavska maträtterna. Visst, om man ville ha genuin grekisk mat var detta inte rätt ställe, men om man ville ha lite mer gourmettouch på måltiderna så var det så nära man kunde komma.
Den baconlindade kycklingsouvlakin med BBQ-sauce och massvis med tillredda grönsaker smakade oerhört gott, vilket vi konstaterade två gånger under veckan.

I övrigt bestod personalen av en sverigefinsk receptionist, ett bosniskt syskonpar som serverade frukost och lunch, ett ungt skånskt par som jobbade eftermiddag och kväll och en nederländsk servitris, som var eld och lågor när hennes landsmän lyckades nå VM-finalen i fotboll.

Som helhet var det en lyckad semesterresa. Det paradoxala var dock att den riktiga värmen mötte oss när vi väntade på ersättningsbussen i Malmö. Vi längtade genast tillbaka till Karpathos svalkande vindar.
Det är inte alls otroligt att vi återvänder till Karpathos och samma hotell, även om det kanske inte blir vid varje bröllopsdag, som Zoe föreslog när vi lämnade för avresa mot flygplatsen.

Här bodde vi lyxigt och bra

Fru Sassersson på 10.000 m höjd

Utsikt mot Amoopis centrala delar

Njutbar miljö i Aegean Village

I dessa solstolar tillbringade vi en hel del tid

Frukosten aväten

Vår lägenhet

Lägenheten hade också en väldigt fin utsikt

Aegean Village sett nerifrån

Kläder på!

Inget för folk som har svårt att gå i trappor.
Nedgång till stranden.

Hotellets närmaste strand med klappersten

Taverna Four Season's utsökta brödkaka

Olof Palme hade sin egen gata i Pigadia. Han betydde nog en hel del för grekerna under kampen mot militärjuntan

Ovanför Amoopi tronade denna kyrka

Presenter på bröllopsdagen från hotellet.
Vi fick även en flaska vitt vin från Apollo.

Kransskorpan var en karpathisk delikatess som skulle avnjutas med ouzo

Patrik i poolen

Vyn från hotellets restaurang var inte fy skam

Dopp från badbåten i det turkosblå vattnet

Huvudattraktionen på badutflykten: Apella Beach

Enorm natur på denna klippö

Världsvan seglare

Paula i poolen

Aegean Village sett uppifrån

Kokhett +100°C Varmt +35°C Ljummet +/-0°C Kyligt -25°C Köldrekord -273°C
Aegean Village Apollos lokala guider Stränderna, nja Lågtryck med ovanligt blåsigt väder Tråkiga typer
Ett toppenhotell, trevlig personal, gästfrihet, fantastisk restaurang, rent och snyggt.
Dessutom många trevliga människor man mötte vid poolen.
Vänliga och hjälpsamma och uppvaktningen på bröllopsdagen var lika oväntad som glädjande Okej, vi är väl lite av badkrukor, men klapperstenstränderna närmast hotellet var inte vår grej och sandstranden bortom kapellet i Amoopi kändes inte så inbjudande med stora halkiga stenblock vid strandkanten Det hade räckt med Karpathos normala vindar för att hålla oss svalkade.
Båtturen hade kanske varit behagligare vid lugnare väder.
Karpathos var lyckligt förskonad från de värsta chartermarodörerna, men ibland dyker de ändå upp, turister som tycks tro att de är världens centrum.
Så skönt att den överväldigande majoriteten är trevliga människor som är vänliga och försöker bjuda till.

Skriv gärna en kommentar i vår gästbok